Czy wiecie jakie jest jedno z ulubionych zajęć mojego starszego syna? Nauka tabliczki mnożenia. Serio, to nie żart. Marcinek od jakiegoś już czasu, mimo że jest dopiero w pierwszej klasie, męczy mnie pytaniami z cyklu ile to jest tyle razy tyle. Nie i nie jestem nadgorliwą mamą, która uczestniczy w wyścigu pt. „a moje dziecko to już umie to i to”, jednak skłamałabym gdybym powiedziała że nie korzystam z tej jego matematycznej (może tylko chwilowej?) fascynacji. Mimo tych zainteresowań, nie chciałam by nauka tabliczki mnożenia kojarzyła mu się jedynie z nudnym wykuwaniem słupków liczb na pamięć. Dlatego sięgnęłam po Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia.
Pamiętacie, nie tak dawno bo kilka tygodni temu opowiadałam Wam o Kartach matematycznych Grabowskiego – dodawanie i odejmowanie. Nadal jestem nimi zachwycona, bo to właśnie dzięki nim Marcinek nauczył się już dość dobrze liczyć w pamięci. Teraz pracujemy z kartami do nauki mnożenia. Póki co używam prostszych kombinacji kart powoli wprowadzając do gier coraz trudniejsze nowe nieznane mu jeszcze działania. Rewelacją jest to, że wykorzystują one element zabawy, a jak wiadomo to właśnie przez zabawę dzieciaki uczą się najchętniej a co za tym idzie najszybciej i najskuteczniej zarazem.
Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia udowadniają, że nauka tabliczki mnożenia którą pewno pamiętacie ze szkoły jako nudne wykuwanie na pamięć nie musi tak wyglądać. Jej opanowanie nie musi być dla dzieci procesem męczącym i trudnym. Karty te sprawiają że nauka tabliczki mnożenia staje się dla dziecka przyjemnością i dlatego najmłodsi chętnie po nie sięgają.
Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia, składają się z dwóch talii kart oraz dwóch książeczek z instrukcją z seriami gier oraz zabaw z ich użyciem.
W skład każdej talii wchodzi po 55 kart. Jedna talia to karty czerwone, druga zaś karty czarne. Karty czarne przedstawiają mnożenie dwóch liczb, zaś czerwone wynik tego mnożenia. Dodatkowo na kartach znajdują się „kafelki”- czyli kwadraciki ułożone rzędami, odpowiadające zapisanemu na danej karcie działaniu. Np. na karcie z zapisem „4×5” znajdziemy kafelki ułożone w 4 rzędy, a w każdym z nich po 5 kafelków. Jeżeli dziecko, nie potrafi jeszcze sprawnie mnożyć, lub po prostu nie zna wyniku działania, może je policzyć. Takie graficzne przedstawianie mnożenia, jest przydatne szczególnie na początku nauki. Co więcej, na kartach czarnych mnożenie pokazane jest w dwóch wariantach. Np. z jednej strony karty znajdziemy zapis 3×6, a z drugiej 6×3. To pokazuje dzieciom, że mnożenie jest przemienne.
W książkach dołączonych do kart znajdziecie propozycje gier oraz zabaw z wykorzystaniem kart. Gry w zależności od ich stopnia trudności oznaczone są odpowiednimi symbolami. Warto przestrzegać zasady stopniowania trudności proponowanych zabaw i zacząć od zabaw ułatwiającym dzieciom zapoznanie się z kartami „Tabliczka mnożenia”.
Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia, propozycje gier i zabaw ułatwiających zapoznanie się z kartami:
Kopciuszek
Jedną z takich zabaw jest ta pt. Kopciuszek. Pamiętacie bajkę o nim? Gra polega na tym, że na stole leżą osobno dwie grupy kart. Na jednej karty czerwone, a na drugiej karty czarne. Jedno z dzieci wybiera teraz jedną kartę czarną spośród tych przedstawiających mnożenie przez 1. Jeśli wybierze np kartę 1×3 (lub 3×1) to zadaniem uczestników jest ułożenie serii:
„1×3=3×1, a obok karty czerwonej „3”
2×3=3×2, a obok karty „6”
3×3, oraz”9″
4×3=3×4, oraz „12”, itd.
Karty tworzące pary dzieci układają obok siebie. Teraz wszystkie karty wykorzystane do ułożenia danej serii należy odwrócić tak by napisy na nich były niewidoczne. Dziecko odwraca teraz dowolną kartę, np. „4×3”, po czym musi odpowiedzieć jaka karta leży obok niej (czyli „12”). Teraz odwraca tę kartę i sprawdza czy podało prawidłową odpowiedź. Następnie gra toczy się dalej. Kolejną kartę odkrywa kolejna osoba. W ten oto sposób uczestnicy zabawy odkrywają wszystkie karty.
Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia – przykłady gier i zabaw pomagających w opanowaniu tabliczki mnożenia
Powoli można teraz przejść do kolejnego etapu, czyli gier pomagających dzieciakom opanowanie tabliczki mnożenia. Jedną z naszych ulubionych jest „Sokole oko”
Sokole oko
W grze tej może uczestniczyć od dwóch do dziewięciu osób. Dla każdego uczestnika należy przygotować 6 par kart. Karty tasuje się i układa na stole rzędami, tak by stworzyć prostokąt. Osoba rozpoczynająca grę odkrywa teraz dwie dowolne karty. Jeśli tworzą one parę, np jedna z nich to karta „5×4” a druga to karta „20”, wówczas zabiera się je i kładzie przed sobą, zdobywając jednocześnie jeden punkt. Jeśli odkryte karty nie tworzą pary, zakrywa się je z powrotem i odkłada na miejsce. Istotne w tej grze jest to by wszyscy uczestnicy zabawy mieli szansę na zobaczenie jakie karty zostały odkryte. Zwycięża osoba, która zdobędzie największą ilość punktów, otrzymując tym samym tytuł „sokole oko”.
Szczęściarz
Jest to gra dla dwóch osób. Przygotowujemy 18 par kart. Dzielimy je teraz na dwa stosy – kart czerwonych i kart czarnych. Na początku gry należy wyznaczyć prowadzącego. Należy potasować karty czarne. Karty te rozdajemy sobie oraz swojemu przeciwnikowi tak by każdy otrzymał ich po 9. Należy teraz ułożyć karty te na stole w stosy zakryte. Karty czerwone zaś prowadzący układa na 3 stosy zakryte (po 6 kart w stosie). Osoba rozpoczynająca grę wybiera spośród tych stosów jeden i kładzie go obok siebie. Prowadzący robi to samo – tzn również spośród stosów kart wybiera jeden dowolny i też kładzie go obok siebie. 6 kart z ostatniego stosu odkładane są na bok i nie biorą udziału w dalszej grze.
Uczestnicy odkrywają teraz swoje karty i próbują ułożyć z nich jak najwięcej par. Za każdą z nich otrzymują po jednym punkcie. Wygrywa osoba z ich największą liczbą, otrzymując tytuł szczęściarza.
Kumpel
Jest to gra dla 3 do 5 osób. Należy przygotować 24 pary kart. Należy je teraz podzielić na karty czarne i karty czerwone. Karty czarne tasujemy i rozdajemy uczestnikom zabawy. Gracze układają swoje karty w wachlarz.
Karty czerwone również tasujemy i układamy na stole w stosie zakrytym. Należy teraz pierwszą kartę z tego stosu wziąć i położyć ją odkrytą na środku stołu. Jeśli któryś z uczestników zabawy ma w swoim „wachlarzu” kartę tworzącą z nią parę, kładzie ją obok karty czerwonej. Następnie odkrywane są kolejne karty czerwone, do których znów szuka się pary. Kiedy odkrywana jest ostatnia karta czerwona, prowadzący mówi: „samotny”. Osoba mająca parę do tej karty w swej dłoni kładzie ją obok niej na stos kart czarnych, jednak otrzymuje punkt karny. Można teraz rozpocząć kolejną rozgrywkę. Zwycięża ten kto otrzymał najmniej punktów karnych . Zwycięzca otrzymuje tytuł „kumpel”.
ZOO
Do tej gry należy przygotować wszystkie karty czarne oraz wszystkie niepowtarzające się karty czerwone.
Zadaniem uczestników jest wybranie dla siebie nazwy zwierzęcia mieszkającego w ZOO. Należy zapamiętać poszczególne nazwy zwierząt które wybrali uczestnicy gry. Prowadzący tasuje teraz karty czerwone i każdemu graczowi rozdaje po 5 kart. Reszta kart czerwonych zostaje odłożona na bok i nie bierze udziału w grze. Otrzymane karty należy ułożyć w swoich „magazynach” tzn jedna koło drugiej, odkryte przed sobą.
Teraz pora na potasowanie kart czarnych i ułożenie ich na środku w stosie zakrytym. Prowadzący bierze teraz zakrytą kartę z wierzchu stosu, kładzie na środku stołu i szybko odkrywa. Zadaniem uczestników jest odnalezienie w „magazynach”wszystkich zwierząt karty tworzącej z nią parę. Jeśli gracz znajdzie parę np w magazynie „tygrysa”, szybko mówi „tygrys”. Ten komu jako pierwszemu uda się podać prawidłową odpowiedź, zabiera parę do siebie i otrzymuje za nią 1 punkt. Zwycięzcą zostaje osoba z największą liczbą punktów, otrzymując tytuł „lew matematyk”.
Poszukiwacze skarbów
Gra dla 2 do 6 osób. Należy przygotować wszystkie karty czarne oraz 18 dowolnych kart czerwonych. Prowadzący gry tasuje karty i zakryte rozkłada je na stole tak by żadna nie zakrywała innej. Grający kolejno odkrywają po jednej dowolnej karcie. Jeśli odkrytą kartą jest np. „2×2” należy podać odpowiedź „4”. Jeśli odpowiedź jest poprawna gracz zabiera kartę i otrzymuje 1 punkt. W przypadku kiedy odkryta zostaje karta czerwona gracz zabiera ją do siebie bez podawania odpowiedzi, otrzymując za każdą z nich po 2 punkty. Wygrywa osoba która uzyskała największą liczbę punktów otrzymując tytuł „łowcy skarbów”.
Opanowanie tabliczki mnożenia według obecnego programu nauczania, ma miejsce w początkowym etapie szkoły podstawowej. Gdy na ucznia nakłada się obowiązek zrozumienia czegoś co sprawia mu trudność, mogą pojawić się problemy, a co za tym idzie zniechęcenie do nauki. Zupełnie inaczej jest kiedy z pomocą przychodzą właśnie Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia. Ten zestaw prawie 80 gier edukacyjnych to znakomite pomoce edukacyjne, sprawiające że nauka matematyki staje się zabawą i procesem łatwym i przyjemnym.
Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia dostępne są tylko na stronie www.kartygrabowskiego.pl



